چهره سازی چهرهآرائی، حیله صوفیه برای ترویج خود/ روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان
مرجع عالیقدر شیعه با تصریح بر باطل بودن عقاید صوفیانه گفت: یکی از حیله های صوفیان برای ترویج عقاید خود، چهره سازی و سرقت روایات به نام بزرگان خود بوده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، در دیدار اساتید و دستاندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود تصریح کرد: تصوف از فرقه های انحرافی است و آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقه های انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده، در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کرده اند.
وی گفت: در فقه ما چند جا در باره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و اولین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.
این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه امام خمینی(ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستد ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفت: صوفیان چهره سازی کردند و شخصیته ای خود را با چهره بسیار درخشان نشان داده اند.
وی بیان داشت: آن ها بعد از چهره سازی، چهره آرایی کردند. به چه دلیل از حسن بصری و شقیق بلخی و معروف کرخی و بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده؟ این چهره سازی به اندازه ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را نیز در شمار چهره های بزرگان خود قرار داده اند؛ یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کرده اند.
*حراج خصوصیات ائمه(ع) برای بزرگان صوفیان
آیت الله نوری همدانی گفت: تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه(ع) طی الارض دارند و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را این ها در چهره سازی هایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده اند و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت می دانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
*صوفیان روایات را سرقت کرده اند
حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم. در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل می کنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند. برای نمونه در بحار در مورد دعا روایتی از امیرالمومنین علیه السلام ذکر شده که حضرت، علت مستجاب نشدن دعاهای بندگان را در هشت علت بیان می فرماید، آن وقت صوفیه این روایت را به نام ابراهیم ادهم جعل کرده اند.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است. مولوی یک صوفی سنی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالائی قرار دارد. صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه می کنند. مولوی امامت را امامت نوعی می داند اما ما شیعیان امامت را شخصی می دانیم که همان دوازده امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است. مولوی در این راستا چنین سروده است:
پس به هر دوری ولیئی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است
پس امام حی قائم آن ولی است خواه از نسل عمر، خواه از علیست
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از کتاب های مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، گفت: این کتاب به جنگ صوفیه آمده است زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق می دادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است لذا صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی می کردند در برابر آنان بایستند.
وی با بیان این که یکی از عبادت های صوفیان رقص است و در مساجد می رقصیدند گفت: وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه می شود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار می کنند.
*روایت امام صادق(ع) در دشمن دانستن صوفیان
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مقدس اردبیلی در کتاب خود 72 فرقه از صوفیان مانند ذهبیه و نعمت اللهیه و … را برشمرده است، گفت: تمام فرقه های صوفی باطل هستند و فرقی ندارند و ما از اهل بیت(ع) روایات زیادی در طعن و طرد آنان داریم و امام صادق(ع) در روایتی فرموده اند که «انهم اعدائنا؛ آنان دشمنان ما هستند».
وی تاکید کرد که صوفیان سعی کرده اند که بگویند حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی نیست، ولی نتوانستند ثابت کنند و جلد سیزدهم شرح نهج البلاغه خویی نزدیک به 50 صفحه در رابطه با صوفیه مطالبی را نوشته است؛ حتی اگر کلمات خودشان را مطالعه کنیم بر باطل بودنشان یقین می کنیم.
این مرجع تقلید افزود: من حالات یک یک صوفیه را مطالعه کرده ام. اینها کلمات عجیبی و باطلی برای سران صوفیه نقل کرده اند. من باب نمونه نقل کرده اند که فردی از کوچه ای عبور می کرد دید آبی از ناودان می ریزد. گفت این چه آبی بود؟ گفتند حسن بصری از خوف خدا گریه کرده است و اشکش از ناودان به این ترتیب جاری است!! یا مطالبی از این دست که فلان عارف یک هفته چیزی نخورده و فقط ریگ خورده است. یا دیگری فقط خاک می خورده است. خب خوردن خاک حرام است. یا دیگری خود را 40 سال از چاه آویزان کرده است و در این حالت آویزان خدا را عبادت می کرده تا این که از بینی اش خون جاری شده است. صوفیه از این دست مطالب و عبادات جعلی بسیار درست کرده اند.
مرجع بزرگوار شیعه با بیان این که یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، گفت: این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی می خوانند و سرشان را تکان می دهند و می رقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.
وی با بیان این که صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کرده اند، افزود: من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشته ام ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکرده ام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش می گذارم تا منتشر کنند.
*مولوی لغزش های فراوانی دارد
استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی دانست و افزود: باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر می خوانند و میگویند چقدر عالی گفته است! خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه می شوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزش های فراوانی دارد. مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک می داند.
آیت الله نوری همدانی در پایان با تقدیر و تشکر از مسئولان و اساتید همایش تصوف، این همایش را حرکتی خوب و پسندیده قلمداد کرد و افزود: علمای بزرگوار همیشه با صوفیه گرفتاری داشته اند. خداوند به شما توفیق دهد. این کار شما کار بسیار مهمی است، چون صوفیه افراد کثیری را گمراه کرده اند.
در ابتدای این دیدار نیز، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی “رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم” با اشاره به لزوم همفکری جمعی حوزویان برای مقابله با جریان های انحرافی، از برگزاری همایش تصوف شاخصهها و نقدها در مهرماه سال جاری خبر داد.
بدون دیدگاه