معرفی فرقه خاکسار

ریشه فرقه خاکسار به طایفه ای از مرتاضان هندو می رسد که به صورت عریان در خاک نشسته و خاک نرم سوده بر بدن می ریختند. خاکساران هند خود را به لعل شهباز قلندر(که از بزرگترین اقطاب آنهاست) منتسب می کنند. خاکساران معتقدند از سید جلال الدین حیدر، ۱۸ هزار لُنگ (اجازه ارشاد) و از لعل شهباز، ۸ هزار لُنگ جاری شده است.

خاکساران را امتداد  قلندران یا اهل فتوت قرون گذشته می دانند و دراویش خاکسار همان کسانی هستند که تا چندسال پیش  با شمایل درویشی در کوچه و بازار، کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی)تاج (بر سر، مشغول پرسه زدن و تکدی گری و خواندن اشعاری در مدح امیرالمومنین و سایر معصومین علیهم السلام بودند.(البته این رسم در شهرهای بزرگ امروزه کمرنگ شده است.)

 اکثر اقطاب گذشته خاکسار، افرادی  ناشناس هستند که در هیچ کتابی به اسامی و احوالات آنها اشاره ای نشده،بیشتر اقطاب و مشایخ خاکسار افرادی  کم سواد هستند به همین جهت آثار نوشتاری چندانی توسط بزرگانشان موجود نمی باشد تا بتوان با مطالعه آنها در موردشان اظهار نظر کرد.

این فرقه دارای چند شاخه است ، که امروزه شاخه خاکسار جلالی ابوترابی غلامعلیشاهی و معصومعلیشاهی فعالیت بیشتری در ایران دارند.

خطر اصلی صوفیان خاکسار نفوذ شدیدی است که در ورزش های باستانی زورخانه ای و پهلوانی، هیئات مذهبی و هنرهای آئینی مانند تعزیه خوانی دارند.

 تهدید فرقه خاکسار به نوعی از دیگر فرق صوفیه بیشتر است چرا که با  نام اهل بیت علیهم السلام جوانان عاشق ایشان را به سوی خود می کشانند و گرفتار انواع انحرافات کرده و به همین جهت مهمترین راه مقابله با فریب خوردگان خاکسار، ذکر احادیث اهل بیت علیهم السلام در مذمت تصوف و تعارض دیدگاه های آنها با تصوف است. صوفیان خاکسار غالبا از شمائل خاصشان قابل شناسائی می باشند.

نبود قطب مورد تایید خاکساری ها باعث شده است که مدعیان  قطبیت فراوانی در این سلسله  به وجود بیآیند  که یکدیگر را قبول ندارند. امروزه اکثر صوفیان خاکسار از سلسله غلامعلیشاهی هستند.خاکساران در کشورهای ایران، هندوستان، پاکستان، عراق و سوریه فعالیت دارند.

 

 

۱ دیدگاه

  • السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
    بسیار عالی اما نیاز به تشکیل یک سایت و اخبار بروز این فرقه ها هست
    بقیه فرقه های تصوف از ذهبیه و نقشبندیه و … کجا تصویرها و اطلاعات را ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *