مشایخ و اقطاب ذهبیه

قبل از عبدالله برزش آبادی، فرقه ای به نام ذهبیه وجود نداشته است؛ بلکه در اثر انشعاب طریقه همدانیه کبرویه در زمان خواجه اسحاق ختلانی، دو فرقه جدید به نام های نوربخشیه و ذهبیه به وجود آمده است. شیخ اسحاق ختلانی، سید محمد نوربخش را به عنوان جانشین و قطب سلسله تعیین نمود و سپس خود ختلانی و دیگر مشایخ با وی بیعت نمودند، اما سید عبد‌الله برزش آبادی از بیعت با او استنکاف ورزید. از همین روی خواجه اسحاق ختلانی گفت: «ذهب عبد الله» و بدین سان فرقه ذهبیه اغتشاشیه به وجود آمد. برزش آبادی انتساب طریقه اش را از طریق همین استادش که نا فرمانی او را انجام داد، به اقطاب قبلی متصل نموده و به امام رضا (علیه السلام) رساند.

ذهبیه عرفان یا تصوف، ص ۶۸ – سیری در تصوف،ص۲۷۳

 

عبدالحمید گنجویان قطب سی و نهم فرقه ذهبیه به مدت ۵۶ سال قطبیت را بر عهده داشت. وی اصالتاً اهل تبریز بود. با توجه به اسناد موجود در نمایشگاه وزارت اطلاعات، او عضو تشکیلات فراماسونری بوده است. در کتاب اسناد فراماسونری در ایران (چاپ موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی تهران، ج۲، صص ۱۸۹-۱۹۳)، در مورد لژ شمس و عضویت گنجویان در این لژ اینگونه نوشته شده است: این لژ به تاریخ ۱۹ آوریل ۱۹۶۱ تاسیس می گردد و نام لژ از اندیشمند بزرگ ایرانی شمس الدین ملک داد تبریزی اهل تبریزی گرفته شده است. نشان لژ، خورشیدی را نشان می دهد که کتابی را احاطه کرده و آن را منور ساخته است. بر روی کتاب این بیت آورده شده است:

«شمس تبریزی که نور مطلق است  —–  آفتاب است و از انوار حق است»

 

قطب کنونی فرقه ذهبیه:

دکتر حسین عصاریان با لقب طریقتی صلاح الدین

حسین عصاریان فرزند خواجه علی، متولد سال ۱۳۱۰ هجری شمسی است. نامبرده تحصیلات ابتدایی خود را تا پنجم در دزفول گذاراند. تحصیلات دانشگاهی وی در رشته داروسازی دانشگاه تهران در سال۱۳۳۷ هـ.ش به اتمام می رسد. او در همان سال داروخانه نجات را در دزفول  تاسیس نمود.

رویکرد محافظه کارانه فرقه ذهبیه سبب شده است که اطلاعات چندانی از این قطب خود ارائه نداده و از انتشار تصاویر و شرح حال او نیز خودداری نمایند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *