مهدویت نوعیه در تصوف

اصرار علاء الدوله سمنانی قطب هفدهم ذهبیه بر وفات امام زمان (علیه السلام)

شیخ علاء الدوله سمنانی  قطب ۱۷ ام فرقه ذهبیه در روستای صوفی آباد سمنان در شهرستان سرخه مدفون است. تا چند سال پیش این قبر شهرت چندانی نداشت و  دارای سنگ قبری فرسوده و بی نام و نشان بود، ولی با تلاش سران فرقه، مقبره سازی نوینی انجام گرفت و آرم فرقه ذهبیه بر سنگ قبر جدید آن حکاکی شد. این مکان یکی از مراکز زیارتی ذهبیه به شمار می رود. علاء الدوله سمنانی کسی است که در دو کتاب خود مدعی شده است، امام زمان فرزند امام حسن عسکری علیهما السلام درگذشته و در مدینه مدفون گشته است.

 

علاء الدّوله سمنانی در «عُروه» نوشته است:

«دیگر بدان که محمّد بن الحسن العسکری( رضی الله عنه و عن آبائه الکرام) [ مقصودش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است] چون غائب شد از چشم خلق، به دایره اَبدال پیوست و ترقّی کرد تا سیّد افراد شد و به مرتبه قطبیت رسید. بعد از آن که « علی بن الحسین البغدادی»به جوار حق پیوست، او قطب شد به جای « علی» مذکور و مدفون است در «شونیزیّه» و نماز بر وی گزارد و به جای وی بنشست شانزده سال.

بعد از آن به جوار حق پیوست به روح و ریحان و نماز گزارد بر وی عثمان بن یعقوب الجُوینی الخراسانی و نماز گزارد بر وی در مدینه رسول صلی الله علیه و علی آله و سلّم»

علاء الدوله سمنانی، العروه لاهل الخلوه و الجلوه ، صص ۳۶۷-۳۶۸

وی در چهل مجلس با صراحت می نویسد: «جماعتی از اهل قبله که ایشان را روافض (شیعه) گویند، ایمان ایشان آنگاه ایمان است که اعتقاد کنند که محمد حسن عسکری [عجل الله تعالی فرجه] زنده است و مهدی اوست و بیرون خواهد آمد و خدای می‌داند که آنگاه که او غایب شده بود در طبقه ابدال درآمده و همچنان عمر یافت تا قطب ابدال شد و نوزده سال قطب بود و خدای می‌داند که او مرده است و او را در مدینه رسول [صلی الله علیه و آله] دفن کرده‌اند و شبهه‌ای در این نیست و چون مرا به تحقیق معلوم شد بترسیدم که از خلق پنهان کنم.»

علاء الدوله سمنانی، چهل مجلس، صص ۱۷۶-۱۷۷

قبر علاء الدوله سمنانی – از نکات قابل توجه، درج نماد ذهبیه بر روی این قبر است

 

نماد ذهبیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *