معرفی فرقه

فرقه اویسیه شاه مقصودی از طریقت های تازه تاسیس تصوف است. برخلاف اویسیه کهن که دارای سلسله و پیر طریق نبود، سران این فرقه در سده اخیر سعی کرده اند با جعل سند، سلسله خود را به اویس قرنی و سلمان فارسی برسانند. موسس این فرقه ابوالفضل عنقا از شاگردان حسین دزفولی و ذهبی مسلک بود و قطب کنونی آن نیز صلاح الدین علی نادر شاه عنقا نام دارد که در آمریکا اقامت و فعالیت می کند. این فرقه تا پیش از انقلاب اسلامی از پیشتازان فرقه های صوفیه در ایران بود و جمع زیادی از درباریان شاه نیز به مشایخ آنها ارادت داشتند. لکن پس از انقلاب اسلامی ایران، به دلیل ترس از افشای اسناد رابطه آنها با دربار، اقطاب و مشایخ برجسته این فرقه به آمریکا گریختند و فعالیت خود را در آمریکا و اروپا ادامه دادند. آنها مدرسه ای به نام «مدرسه تصوف اسلامی» در راستای ترویج مسلک خود راه اندازی نمودند. از جمله اعمال رایج در این فرقه برگزاری برنامه های مدیتیشن، یوگا و مراقبه مختلط در قالب کلاس های هفتگی است.

معرفی فرقه

فرقه ی اویسیه شاه مقصودیه یکی از جدیدترین فرق صوفیه ایران  است که حدود یک قرن پیش توسط ابوالفضل عنقا تاسیس شد مهمترین استاد طریقتی وی حسین دزفولی ذهبی بودبرخی مانند مدرسی چهاردهی صادق عنقا نوه ی ابوالفضل عنقا را موسس واقعی این طریقت می دانند که چندسلسله مشایخ  را برای  طریقت خود ادعا کرد.شاه مقصود نام طریقتی صادق عنقا بود که بر  فرقه گذاشته شد.

اویسیه قبل از انقلاب فعالیت گسترده ای در ایران داشت و به دلیل ارتیاطات زیادی که برخی از درباریان شاه با سران این فرقه داشتند بعد از انقلاب اسلامی اقطاب  فرقه از ترس افشای روابط، از ایران به آمریکا رفتند و  فعالبت خود را به قاره اروپا و آمریکا گسترش دادند.

طریقت اویسیه شاه مقصودیه بر خلاف طرق مختلف صوفیه فعال در ایران، سعی کرده  دستورات خود را با شرایط جدید و جوامع غربی وفق دهد از جمله برنامه های رایج این فرقه برگزاری کلاسهای مدیتیشن ،یوگا و مراقبه است که به صورت مختلط و با عنوان یار طریقتی برپا می شود.نشستن پیروان اویسیه در خانقاه به صورت نشست لوتوس در یوگاست

آمار دقیقی از تعداد اویسیه شاه مقصودی وجود ندارد اما بنابر ادعایی که در سایت رسمی این فرقه ذکر شده است بیش از نیم میلیون نفر در این مسلک در سرتاسر دنیا به سلوک مشغول هستند.

خانقاه ها و مراکز فرهنگی اویسیه با بهره گیری از تکنولوژی جدید و معماری های زیبایی که ترکیبی از معماری های سنتی و مدرن است ساخته می شوند.

 

ابوالفضل عنقا ( مؤسس فرقه )

ابوالفضل عنقا در سال ۱۲۶۶ ه ق در قزوین متولد شد نوه اش صادق عنقا در کتاب مقدمه  انوار سالکین ادعا کرد که نسب پدر بزرگش(ابوالفضل عنقا) به سادات و سلطان حسین صفوی می رسیده است اما برادرش علی عنقا این ادعا را رد کرد .ابوالفضل ملبس به لباس اهل علم بود.

 استاد سیر و سلوکش سید محمد قریشی از مشایخ فرقه ذهبیه بود و بعد از وی به سراغ عبدالقادر  جهرمی شیرازی (م۱۳۰۲ه ق)رفته و تابع او شد.

سر انجام در سال ۱۲۹۳ ه ش در تهران درگذشت از آثار او می توان به کتابِ عقاید حقّه در اصول دین و مذهب ،  رساله در اثبات نبوّت خاصّه و ولایت خاصّه ،  رساله در بیان بعضی از اسرارِ حروف ، رساله صحو در احادیثِ قُدسی ، رساله ی اصطلاح، مثنوی « انوارِ قلوبِ سالکین » و دیوانِ « حقایق المناقب در مدایح اهلِ بیت اطائب ( علیهم السّلام ) نام برد.

محمد عنقا

محمّد عنقا چهلمین قطب مکتب طریقت اویسی در روز بیستم اردیبهشت سال ۱۲۶۶ هجری شمسی درتهران بدنیا آمد.

  او علاقه وافری به علوم غربیه، احضار ارواح و ارتباط با جنیان داشت. بنابر گفته مدرسی چهاردهی او مبتلا به تدخین تریاک نیز بوده است. از آثار وی می توان به ارشادنامه،از جنین تا جنان،اصول ادیان،تجلّیات،مراقبه و شهود اشاره کرد.

محمّد عنقا  روز سی و یکم شهریورماه سال ۱۳۴۱ هجری شمسی فوت کرد و درکنار  پدرش،ابوالفضل عنقا، در قبرستان این بابویه شهر ری دفن شد.

مدرسی چهار دهی، نورالدین، سیری در تصوف ، ص ۴۳۲ الی ۴۳۶

صادق عنقا

صادق عنقا چهل و یکمین استاد مکتب طریقت اویسی در روز پانزدهم بهمن ماه سال ۱۲۹۴ هجری شمسی در تهران متولد شد.لقب طریقتی وی شاه مقصود بود به دلیل نقش اساسی اودر گسترش  فرقه ، سلسله اویسیه  به عنوان مکتب طریقت اویسی شاه مقصودی شهرت یافته است.وی در تاریخ ١٣ شهریورماه سال ١٣۴٩ ه ش، علی نادر عنقا را بعنوان چهل و دوّمین قطب طریقت اویسی خرقه پوشاند و جانشین خود کرد. صادق عنقا  آرم مخصوص  فرقه را که از دو  سر تبرزین تشکیل شده  را طراحی کرد.

برای وی  بیش از ۱۵۰ اثر  که به نظم و نثر نوشته  شده را نام می برند. برخی از آثار او عبارت اند از:

آواز خدایان،اصول فقر و تصوّف،الرّسائل،تطهیر و تنویر قلوب،مقاصد الارشاد،سراج الهدی،الصّلاه، اوزان ومیزان ، پیام دل، تئوری ذرّه،حماسۀ حیات، چنته

زوایای مخفی حیاتی، سحر، سرّالحجر، طبّ سنّتی ایران، غزلیّات،مزامیر حق و گلزار امید،مثنوی سیرالسائر وطیرالنادر، مثنوی شاهد و مشهود و نیروان

پیروانش مدعی هستندکه عرفانی که وی تعلیم می داده است عبارت از علم و هنر به کار بستن اصول متافیزیک در جهان فیزیک است.

 صادق عنقا در روز ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ در آمریکا مرد و پسرش  نادر علی برای او قبر مجللی در منطقه نواتو ایالت کالیفرنیا که یکی از گرانترین قبرستان های این کشور به حساب می آید  ساخت.

علی نادر عنقا

چهل و دوّمین پیر مکتب طریقت اویسی شاه مقصود در روز یکشنبه هشتم مهرماه ۱۳۲۴ هجری شمسی در تهران متولد شد.

وی در سن ۱۶ سالگی برای تحصیل به آمریکا رفت و در رشته های فیزیک و ریاضی تحصیل کرد. و بعد از مدتی به ایران بازگشت پیروانش او را در بسیاری از علوم ظاهری و باطنی سرآمد زمان می دانند.

وی از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان رهبر این فرقه شناخته می شود و سخنرانی هایی را به صورت مجازی برای پیروانش بیان می کند. در سالهای پیش خبری در سایت های مختلف مبنی بر ارتداد همسر نادر عنقا و دخول به فرقه بهائیت در اعتراض به فسادهای شوهرش با انتشار نامه ای پخش گردید.

 علی نادر عنقا با تکمیل روش خاص پدرش در عرفان توانسته است دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف را  با استفاده از  یوگا و مدیتیشن  جذب  فرقه کند.

برگرفته از سایت اویسیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *