همکاری نقشبندیه و داعش

یکی از گروه هایی که در جریان حمله ی وحشیانه ی داعش به عراق با آنها همکاری کردند، گروهی از نقشبندیه به سرکردگی عزت الدوری معاون صدام بود.

این گروه با نام “جیش رجال الطريقة النقشبندية” در عراق شهرت یافتند و در جریان سقوط موصل شرکت داشتند.

جیش رجال گروهی است با مناسباتی صوفیانه و پیشینه وابسته به نظام سابق عراق که تحت ارشاد شیخ ابو عبدالله عبدالرحمن النعیمی[1] و با رهبری عزت ابراهیم الدوری نفر دوم حزب بعث عراق که پس از اعدام صدام در سال 2006خود را به عنوان دبیرکل حزب معرفی می کرد فعالیت خود را آغاز کرد.

این گروه در دسامبر سال 2006 و پس از اعدام صدام رسما طی بیانیه ای تأسیس موجودیت خود را اعلام کرد، [2]

این در حالی است که سخنگوی رسمی جیش رجال صلاح الدین الایوبی در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی البابلیه مدعی است که جیش رجال در سال 2005 از موجودیت خود پرده برداشته است.

این گروه که برخی معتقدند در رابطه با قدرتش بزرگنمایی شده با آغاز اعتراضات در مناطق غربی عراق در سال 2011 خود را “ثوار” (انقلابیون) خواند و در ادامه در سقوط موصل مشارکت کرد.

در پایان سقوط موصل عزت الدوری در پیامی از تمام گروههایی که در این حرکت شرکت داشتند، تشکر نمود، او در این پیام از گروه های القاعده و دولت اسلامی(داعش) تشکر ویژه نمود.[3]

 


[1] رک: الاصدار رقم 20 و الاصدار رقم 55 و الاصدار رقم 72 و الاصدار رقم 030 و الاصدار 032 و… جالب » ابوعبدالله « عنوان نمونه برای استفاده از لقب است که در فیلم شماره 025 شاعر سرود پسر شیخ یعنی عبدالله را مخاطب قرار داده و او را به خاطر افتخار به پدرش محق می داند. اما برای استفاده رک: الاصدار رقم 53 و الاصدار رقم 70 و الاصدار رقم 077 ، الاصدار رقم 072 ، الاصدار رقم 076 و الاصدار رقم 020 و… . لازم به ذکر » النعیمی « از لقب

است که سید علی موجانی لقب رهبر معنوی جیش رجال را عبدالرحمن العزی تلقی کرده و او را از خاندان سادات العزی دانسته و بر این اساس تحلیل خود را سامان داده اند )موجانی، سید علی، ریشه های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن، مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی،تهران، 0262 ،ص 022 ( با اینکه با توجه به تکرار نام مرشد گروه در تولیدات رسانه ای با عنوان النعیمی، هیچ اشاره ای به این لقب نشده است. این در

حالی است که سادات العزی با سادات النعمیمی متفاوت اند. درواقع سادات العزی ادعای بازگشت به فرزندان امام زین العابدین علیه السلام را دارند اما سادات النعیم طبق نظر عزاوی گفته شده که حسنی اند )العزاوی المحامی، عباس، موسوعه عشائر العراق اهل الاریاف، المجلد الثالث، الدار العربیه 0235 ، ص 376 ( البته خودشان معتقدند

که حسینی هستند و خود را از نوادگان سید ابراهیم مجاب فرزند امام موسی کاظم – للموسوعات، بیروت، 3005

علیه السلام می دانند )همان، ص 320 (، که نسبشان با سادات العزی متفاوت خواهد بود. حسینی بودن النعیمی در آثار رسانه ای جیش رجال نیز بازتاب دارد به عنوان نمونه رک: الاصدار رقم 020

[2]  مصاحبه شبکه البابلیه با سخنگوی جیش رجال الطریقه النقشبندیه صلاح الدین الایوبی

[3] مطالعه_تطبیقی_گفتمان_رسانه_ای_داعش وجیش رجال الطریقه النقشبندیه /پاییز 96فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *