معرفی قطب از زبان شیخ سابق فرقه گنابادیه

کیوان قزوینی ملقب به منصور علیشاه

کیوان قزوینی (منصورعلیشاه) یکی از مشایخ بزرگ فرقه گنابادیه حدود اختیارات قطب را چنین بیان می کند:

۱- باطن ولایت قطب همانند باطن ولایت خاتم الانبیاء است.

۲- قطب می تواند تمام قبایح اعم از شهوات و…را از دل گروهی خارج کند وآنها را به تن دیگران بیندازد.

۳- قطب از قیود نفس آزاد است و دیگران بنده اند و بنده مالک مال نمی شود و اموال همه بندگان خدا در باطن برای قطب است.

۴- همه عبادات و معاملات مریدان باید با اجازه قطب باشد و بدون اجازه صحیح نیست.

۵- هر کدام از اسامی خداوند را که قطب به مرید تلقین کند، فقط همان اسم برای او اسم خدا می شود و باقی اسماء خداوند، برای او اسم خدا نیست.

۶-تا قطب هست باید اهل عالم در امور دینیه، اصلاً و فرعا، اعتقادا و عملا، اخلاقا و افعالا و واجباً و مندوبا از قطب اجازه بگیرند…

۷-قطب مفترض الطاعه و لازم الخدمه و لازم الحفظ است و در فروع دین باید از او اطاعت کرد و هر آنچه قطب انجام می دهد، اگرچه مخالف شرع باشد، درست است.

۸-قطب در عقاید، اخلاق و کارهای دینی و دنیوی خودش آزاد و معاف از قانون است و افعالش افعال خدا و احوالش صفات خداست.

۹- قطب مدعی است که همیشه بر دل همه ناظر است و توانایی تصرف باطنی در قلوب را دارد.

۱۰- قطب تقسیم کننده بهشت و جهنم است.

کیوان قزوینی، استوارنامه، ص۱۶۰

 

ملاسلطان گنابادی موسس فرقه گنابادیه می گوید: در بیان این‌که هر کس بشناسد امام (قطب) خود را، حاجت به انتظار ظهور حضرت قائم (علیه السلام) او را نخواهد بود؛ نه در عالم صغیر و نه در عالم کبیر.

مجمع السعادات، فصل هشتم، ص ۲۶۹

 

صالح علیشاه قطب سوم گنابادیه می گوید:

شخص ذاکر باید ذکر را از صاحب ذکر که مجاز باشد اخذ کند تا به دستور او دایما متذکر و موثر باشد نه اینکه خودسر وخودرو یا از غیر صاحب اجازه تلقین یافته باشد که تاثیری در او نیست در این حال شیطان در او راه یافته و ذکر خدا ذکر شیطان خواهد بود و شخص ذاکر به خیال خود کار نیکویی کرده است.

پند صالح، ص ۲۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *