نفوذ در تعزیه – درویش کابلی

خاکساری ها شخصیت ساختگی ،به نام درویش کابلی را در تعزیه خوانی وارد کرده اند، درویش کابلی یا همان دده روشن دومین سر سلسله ی دراویش خاکسار است. فردی که بنا بر تحقیق های انجام شده در کربلا حضور نداشته  و نام او در هیچ کتاب تاریخی که به مبحث عاشورا اشاره دارد نیامده است. درویش کابلی شخصیتی موهوم است که عمدا یا سهوا توسط بعضی تعزیه خان ها و مرثیه سرایان  از او  به عنوان یکی از شهدای کربلا یاد می شود. درویش خوانی امروزه به صورت پرده ای مستقل در تعزیه اجرا می شود که در آن فردی با لباس خاصِ خاکسار به ایفای نقش می پردازد.

خلاصه داستان درویش کابلی(دده روشن) چنین ذکر می شود:او به قصد زیارت بارگاه حضرت علی علیه السلام [۱] از کشمیر هند، عازم نجف اشرف می شود.وی در سفر خود در کربلا توقفی کرده  و از ماجرای عاشورا متأثر می شود و پس از گفت و گوهایی که میان او و سیدالشهدا علیه السلام انجام می گیرد، عزم خود را جزم می کند تا با دشمنان ایشان مبارزه کند. پس، از امام اجازه گرفته و وارد میدان  جنگ می شود،در نهایت به شهادت می رسد. [۲] ( برگرفته از نوشته ها مربوط به نسخه ای از این تعزیه با حدود۱۵۰سال قدمت می باشد)

 

 

[۱]- در آن تاریخ امیرالمومنین علیه السلام بارگاهی مشخصی نداشتند و مرقد مطهّرشان مخفی بود.

[۲]- در هیچ یک از مقاتل و منابع تاریخی معتبر، اشاره ای به وجود چنین فردی در کربلا اشاره ندارد و این شخصیت کاملا ساختگی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *