مذهب سران ذهبیه از زبان خودشان

قریب به اتفاق سران صوفیه متقدم، از اهل سنت بوده اند. بیش از نیمی از مشایخ بزرگ ذهبیه از اهل سنت بوده و از حدود قرن هشتم به بعد مشایخ این طریقت به تدریج ادعای تشیع نمودند. افرادی چون احمد غزالی، ابونجیب سهروردی، نجم الدین کبری و… از مشایخ سنی مذهب ذهبیه بوده اند. پس از علاء الدوله سمنانی، تشیع در این فرقه پر رنگ شد و سران ذهبیه خود را شیعه معرفی می کردند.

قبر اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول

۱. شیخ ابوالنجیب سهروردی از اقطاب فرقه ذهبیه، با اجماع صوفیه رؤیت خدا را جایز دانسته و … فاضلترین آدمیان بعد از پیامبر را ابوبکر سپس عمر، سپس عثمان و سپس علی [ع] می داند و می‌گوید صوفیان ازمیان مذهب ها، مذهب اهل حدیث را اختیار کرده اند.

سهروردی، آداب المریدین، صص۵۰-۵۱ و۶۳

۲. نجم الدین کبری قطب دوازدهم ذهبیه در رساله «السایر الحایر»، وضو را شستن چهار اندام می داند که بر خلاف مذهب شیعه و موافق با مذهب اهل سنت است. او، ابو طالب پدر گرامی امام علی(علیه السلام) را کافر دانسته است و همچنین در آیه «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ»، صادقین را بر ابوبکر و عمر تطبیق می کند و می گوید که آنان پیشوایان صحابه بودند.

نجم الدین کبری، السایر الحایر الواجد الی السائر الواحد الماجد، صص۱۹ و ۳۲ و ۳۷

۳. چطور می توان ادعای شیعه بودن اقطاب ذهبیه را پذیرفت درحالیکه علاء الدوله سمنانی، قطب هفدهم این فرقه در کتاب “العروه” امت پیامبر اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم را به هفت دسته خارجی، معطله، مشبهه، قدریه، جبریه، رافضیه و سنیه تقسیم می کند و به صراحت، تمام مذاهب جز مذهب اهل سنت را رد می کند و می گوید: من طریقه سنی را که مشهور به اهل سنت و جماعت است، طریق حق یافتم که ثابت بر راه مستقیم هستند و به جانب غلو و تقصیر و افراط و تفریط منحرف نشده اند.

علاءالدوله‌ سمنانى، العروه لاهل الخلوه و الجلوه، ص ۵۰۳ ۴.

درباره مذهب میر سید علی همدانی قطب نوزدهم ذهبیه همین کافی است که می گوید: بعد از پیامبر اسلام صحابه او بهترین خلق هستند و بهترین صحابه، خلفاء راشدین بودند، ابوبکر، عمر ، عثمان و علی رضوان الله علیهم اجمعین .

میر سید علی همدانی، ذخیره الملوک، ص۱۷

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *