معرفی فرقه ی ذهبیه

معرفی فرقه ی ذهبیه

فرقه “رضویه معروفیه کبرویه ذهبیه احمدیه اغتشاشیه” متخلص به “ذهبیه” یکی از شاخه های سلسله معروفیه به شمار می رود که در عین حال در زمره فرق غالی شیعه هم به حساب می آید. این فرقه با داشتن تشکیلات صوفیانه وخانقاهی ، با استفاده از شعار  تبعیت تامّ از شریعت، توانسته است چهره های حوزوی و مذهبی را به سمت خود جذب نماید.

 بنیان گذار فرقه ذهبیه  شیخ عبدالله برزش آبادی  (م۸۷۲ ه.ق) است. وی از بزرگترین مشایخ اجازه و مریدان خواجه اسحاق ختلانی بود که بعد از تمرد از فرمان او مبنی بر تبعیت از قیام سید محمد نوربخش، اقدام به تاسیس و ایجاد انشعابی نموده و از سوی ختلانی با عنوان “ذهب عبدالله” طرد گشت و همین عبارت سبب تسمیه این فرقه به “ذهبیه” و ایجاد اغتشاشی بزرگ در طریقت کبرویه شد. امروزه پیروان این فرقه فقط در ایران حضور پررنگ دارند. عبدالله برزش آبادی در روستای برزش آباد مشهد مدفون گشته است و متاسفانه به دلیل فعالیت زیرکانه ذهبیه در منطقه خراسان، مردم روستا او را امامزاده ای واجب التعظیم می دانند، هر چند که  اهالی روستا از دراویش ذهبیه نیستند و حتی شناختی از صوفیه ندارند.

قطب پیشین فرقه ذهبیه اغتشاشیه مانند دکتر عبدالحمید گنجویان رسماً در عضویت لژهای فراماسونری بود از همین روست که رهبران فرقه ذهبیه، مریدان خود را از طیف نخبگان جامعه مانند سرمایه داران، فرهیختگان علمی و مرتبطین با مراکز قدرت و همچنین چهره های شهیر ادبی و فرهنگی بر گزیده و بر خلاف دیگر فرقه ها، تبلیغات عمومی، همگانی و فراگیری برای جذب مریدان به راه نمی اندازند.

شخصیت های مهم علمی فرقه  عبارت اند از: محمد علی موذن خراسانی، قطب الدین نیریزی، آقا محمد بیدآبادی، سید صدرالدین کاشف دزفولی و …. امروزه نیز رهبران ذهبیه با بهره گیری از نام این چهره ها ، سعی در معرفی کردن فرقه ذهبیه به عنوان تنها نماینده مکتب عرفانی تشیع داشته و در این راستا تاحدودی به موفقیت هایی نیز دسته پیدا کرده است.

رهبران کنونی فرقه ذهبیه با ملغی نمودن برخی از رسوم بحث برانگیز و خلاف شرع در طریقت، مانند رقص و سماع، تکدی گری و پشمینه پوشی،دنیا گریزی و … چهره ای مقبول و شرع پسند از طریقت عرفانی خود به نمایش گذاشته و از این طریق مخاطبین جویای معنویت را فریفته است.

تصاویری از مقبره برزش آبادی

 

مجد الاشراف قطب سی و ششم ذهبیه که جایگاه ویژه ای در فرقه دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *