ولایت و مهدویت نوعیه از دیدگاه ذهبیه

جلال الدین مجدالاشراف از اقطاب پرنفوذ و تاثیرگذار فرقه ذهبیه، مدعی است که بدون سرسپردگی نزد قطب و تسلیم شدن در برابر او، نمی توان به معرفت امام زمان عج نائل آمد :

پیر عشق ( قطب صوفیه ) کسی است که شخص را همراهی می نماید تا به حضور مبارک شاه عشق که حضرت معصوم علیه السلام است (رسد) و این بدونِ توسطِ پیر عشق، محال است مقصود سالک که معرفت حضرت حجه الله است به عمل آید.

تحفه الوجود ص ۱۷ 

اسد الله خاوری از مولفین صاحب نام فرقه ذهبیه درباره لزوم سرسپردگی نزد قطب چنین می نویسد :

ذهبیه معتقدند که چون تمامی موجودات عالم از ذَرّه تا بَدرِه ،باید از طریق انسان کامل که باب الله اعظم است به مدارج کمال رسند، انسان ها هم چاره ای از این راه ندارند و باید از کسانی پیروی کنند که از خودی رسته و پرده ما و منی دریده و قابل درک و تعلیم ولی زمان گردیده اند و اینان مانند ذرات موجودات از نور آفتابی که پشت ابر پنهان است کسب فیض کرده، تربیت می یابند و از شمس وجود ولی عصر عج استناره و استفاده نموده و به فیض رابطه معنوی و رابطه قلبی با امام سرافراز شده اند و مانند قمر که خود به ذات خود کدر و تاریک است، اما نور آفتاب را منعکس می سازد، آیننه ی قلب را صفا و مس وجود را با اکسیر ولایت کلیه ، طلای ناب ساخته و جهان را از نور مکتسب خویش روشن می سازند.

ذهبیه، تصوف علمی، آثار ادبی ص ۱۵۹-۱۶۰

یکی از مریدان وحیدالاولیاء (قطب سی و هفتم فرقه ذهبیه) مقام ولایت تکوینی او را به نظم در آورده است. این اشعار بارها نزد وحیدالاولیاء نیز خوانده مى ‏شد:

هم در این اثنا خروسى چون سروش آمد —– از بام عمارت در خروش‏

گوش بر بانگش چو بنهادم عنان —– دیدم این ذکرش بود رطب اللسان

حجهالقائم —– وحیدالاولیاء

پیش خود گفتم خیال من چنین —– در سماخ من فکنده این طنین

باز بانگى کرد آن حیوان رسا —– حجهالقائم وحید الاولیاء …

انهار جاریه ، ص۲۳

درباره تولد میرزا احمد اردبیلی (وحید الاولیا) از اقطاب ذهبیه، توسط پیروان این فرقه چنین نوشته شده است:

«آبی از آسمان رسیده و نطفه میرزا احمد بسته شده و در سه ماهگی در شکم مادر سخن می گفته است »

روزنامه جمهوری اسلامی، شماره ۷۷۳۹، ۲۱/۱/۸۵ ، ص ۸

مجد الاشراف از اقطاب و بزرگان ذهبیه

یکی از مریدان مجدالأشراف، قطب دیگر این فرقه، درباره وی در اشعاری می‌گوید:

خوان قدرت چیست شخص مهدوی —– آن ولی حق به صاحب پیروی

مجدالأشراف جلال‌الدین لقب —– مقتدا و پیر سلاک ذهب

ظل ظل‌الله امام انس و جان —– هادی و مهدی در این دور زمان

مظهر قیوم و حی ذوالمنن —– قائم آمد اندر این آخر زمن

قائم است و حی و حاضر تا قیام —– نیست جز وی حجت ‌الله و امام

رساله تنبیهیه مهدویه شخصیه، صص ۱۲-۱۳

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *