صوفیان گنابادی برخلاف شیعیان، به جای خمس و زکات، عشر (یک دهم ) مال خود را به قطب یا نماینده ی قطب پرداخت می کنند.
ملاسلطان می گوید:
یک عشر از ارباح مکاسب و زراعات داده شود؛ مغنی از زکات زکوی و از خمس خواهد بود.
( نابغه علم و عرفان، ص 203-204)
رهبران فرقه گنابادي تصريح كرده اند كه جعل عشريه فقط براي آساني حساب است.
( رساله رفع شبهات، ص110) .
اصل جواب ملاسلطان به مرید خود
سلطان حسین تابنده نقل می کند که ملا سلطان گنابادی در نامه خود به حاج عبدالهادی که در جواب سوال از زکات نوشته است:
بسم الله الرحمن الرحيم و هو حسبي ونعم الوكيل عرض می شود که مراسله ی آن برادر مکرم واصل،وفقک الله و نور قلبک،در باب خمس و ذکات وظیفه ی همه یکسان نیست.
اخبار در نهایت اختلاف،لکن چون بنای عبادت بر دو رکن است:یک رکن، عبادت بدنی و یک رکن، عبادت مالی.و در طریقت علیه علویه رضویه نعمت اللهی بر همین مقرر که یک عشر از ارباح مکاسب و از زراعات داده شود، مغنی از زکات زکوی و از خمس خواهد بود انشاالله.
شما هم ازارباح مکاسب و از حاصل زراعات یک عشر بیرون کنید که آسوده خواهید شد ،و تزکیه مال و عبادت مالی را بجا خواهید آورد.والده ی آقا میرزا هم یک عشر بیرون کنند کفایت خواهد کرد.
نابغه علم و عرفان، در پاسخ بعض مسائل و احکام شرعیه و فرعیه، شماره 19
نظر مراجع تقليد درباره عشريه صوفیه
– حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي:
«عُشریّه دراویش، ریشه اسلامى ندارد و عشریّه در اسلام فقط مربوط به زکات غلاّت چهارگانه است به شرط این که با آب باران و قنات و مانند آن آبیارى شود».
– حضرت آيت الله العظمي مرحوم ميرزا جواد تبريزي:
«عشريه مشروع نيست و كفايت از خمس نمي كند».
– حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني:
«گرفتن و پرداختن عشريه به جاي خمس اصل شرعي ندارد و كفايت از خمس نمي كند و علاوه عمل به چنين برنامه اي بدعت و حرام است».
( جهت اطلاع از فتاواي علماي شيعه ر.ک: مهدي، عمادي، ديدي که راز پنهان آخر شد آشکارا، ص 192 به بعد.)
بدون دیدگاه