معرفی فرقه نعمت اللهیه مونسعلیشاهی یا نوربخشیه

فرقه نعمت اللهیه مونسعلیشاهی یا نوربخشیه جدید یکی از معروف ترین انشعاب های طریقت نعمت اللهیه در ایران است. این فرقه، خانقاه های فراوانی در شهرهای مختلف ایران دایر کرده و مشایخ آن به تبلیغ فرقه در شهر های مختلف ایران مشغول می باشند. به دلیل سکونت قطب کنونی فرقه «علیـــــــرضـــــا نــــــــوربخش» در انگلستان، عمــده فعالیت آنها در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی می باشد.

مهمترین شخصیت نوربخشیه، دکتر جواد نوربخش قطب سابق این فرقه بود. وی قریب به یکصد جلد کتاب در موضوعات مختلف تصوف تالیف یا تحقیق نموده است. تجاوز نوربخش به یکی از پیروانش سبب شد که به این فرقه ضربه ی سختی وارد شود.به دلیل اعمال منافی عفت جواد نوربخش و همچنین روابط حسنه با بریتانیا و سایر دول استعماری، فعالیت این فرقه در ایران در غالب موارد به صورت غیرعلنی و پنهانی است اما گاهی نیز مراسم های آنها به صورت علنی برگزار می شود.

جواد نوربخش با انجام کارهای انسان دوستانه و راه اندازی بیمارستان های متعدد و مراکز خیریه در کشورهای قحطی زده آفریقا، سعی در بازگرداندن آبروی از دست رفته خود داشت. از ویژگی های مهم این طریقت، تاکید بر برپایی مجالس سماع و ذکر جلی و همچنین عدم پایبندی به ظواهر شریعت اسلام و اداره فرقه مانند سازمان های فراماسونری می باشد. اکنون مرکز فعالیت و تجمع آنها در انگلستان و آمریکا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *