اسماء و مقامات قطب در نوربخشیه

جواد نوربخش در ص۱۲۳ در بخشی تحت عنوان مراد و مرید، اسامی مختلفی برای مراد بیان می کند و در توضیح اسامی مذکور، مقامات رفیعی را برای اقطاب صوفیه قائل می شود:

شیخ : به اعتبار آن که از حیث معرفه الله بزرگ قوم است.

کامل: بدین جهت که صاحب جمیع کمالات است.

جام جهان نما و آینه گیتی: بدان سبب که آینه ی سر تا پا نمای انسان کامل و نمونه ی جامع و مجمل خلقت می باشد و در سیمای او مصداق خلیفه الله را می توان مشاهده کرد.

قطب: از آن رو که انسان کامل است و جهان علم و معرفت الهی پیرامون محور وجود او می چرخد.

نوربخش همچنین در ص ۱۲۵ می نویسد:

مراد یگانه ای است والا، و منظور نظر حق تعالی،متخلق به اخلاق الله و از حقایق آگاه،…راهنمای طریقت و آفتاب حقیقت…بهشت دیدار حق را در این دنیا برای سالکان میسر می سازد…از هر دیار که باشد خرقه اش خرقه ی احمدی است و خاکسار آن آستانه سرمدی…

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *